BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 29 May 2011




Tips Menaip Entri Dalam Blog : Part 1

13 comments

Nuffnang Ads
Cara penghasilan entri dalam blog merupakan element yang perlu dititikberatkan untuk menaip dalam blog. Walaupun blog tidak mempunyai format untuk menaip seperti mana karangan bahasa melayu, tetapi cara menghasilkan entri dalam blog penting untuk mencerminkan bagaimana pemilik blog menguruskan blog sendiri.



Cara menaip yang bagus juga akan memastikan pengunjung blog anda akan tertarik kepada blog anda, ditambah pula dengan faktor-faktor lain. Boleh dikatakan, cara menaip dalam blog antara perkara yang tidak boleh dipandang enteng oleh pemilik blog.


Apakah cara/bagaimanakah kandungan blog yang sepatutnya untuk menaip sesebuah entri?.

Tutorial Gerakkan Title Blog

51 comments

Title blog secara default adalah dalam keadaan statik. Anda boleh tukarkan title blog anda dengan mudah dan juga anda boleh membuatkan ianya bergerak dari kanan ke kiri.
Contoh title bergerak di test blog.

Tutorial untuk buatkan title blog bergerak adalah seperti berikut.



Cara Buat Bubble Cursor Pada Blog

38 comments

Cursor untuk blog anda memang boleh dipelbagaikan. Samada untuk menukar icon cursor sahaja, atau menjadikannya sparkle. Dan juga tidak ketinggalan untuk menjadikan cursor anda menghasilkan bubbles.

Contoh cursor bubble yang menarik ini boleh di lihat di test blog ini.


Ikuti tutorial mudah di bawah untuk letakkan bubble cursor di blog anda.

Cara Letak Sitemap Di Blog

19 comments

Sitemap boleh digunakan oleh pemilik blog untuk meletakkan entri yang ada dalam blog dengan lebih kemas/tersusun. Fungsi sitemap hampir sama dengan archive, tetapi sitemap lebih kepada kategori/label, manakala archive lebih kepada susanan entri mengikut tarikh.


Boleh dikatakan sitemap lebih mudah didapati untuk self-hosting, tetapi terdapat juga sitemap yang boleh diletakkan di blogspot. Sitemap untuk blogspot ini adalah berdasarkan kategori/label yang anda masukkan semasa menaip entri blog.

Contoh blogspot yang menggunakan sitemap ini anda boleh lihat di Sitemap OhBest.

Tutorial untuk membuat sitemap ini adalah seperti berikut


Ketahui Kelajuan Load Element Blog

29 comments

Kecepatan sesebuah blog untuk dibuka oleh pengunjung juga memainkan peranan penting dalam dunia blogging. Selain bergantung kepada jenis browser yang digunakan dan kecepatan internet, perkara penting lain adalah kandungan element yang mencorakkan sesebuah blog.



Bagaimana anda hendak tahu selaju mana blog anda load, dan apakah element yang tidak mendatangkan masalah, dan elemen manakah yang menyumbang kepada masalah lambat load pada blog anda.?



Disable Highlight Entri Blog

40 comments

Sesetengah orang mungkin agak tidak senang bagi sesiapa mengambil hasil entri dalam blog mereka. Antara cara yang digunakan untuk mengelakkan entri atau kandungan dalam blog di'ambil' adalah dengan disable right click atau disable highlight.


Tutorial untuk disable right click sudah pun ada sebelum ini, dan kali ini tutorial adalah untuk disable highlight text dalam blog.


Ikuti tutorial mudah seperti di bawah.


0 comments: